En 5 måneders runde af Centralasien og Iran: Højdepunkter i vores rejse gennem den mindst turistede region på Jorden

Wow, jeg kan ikke tro, at det er forbi! Næsten 5 måneders overland rejser fra Kina gennem Mongoliet, Rusland, Stans og Iran. Hvilken tur! Selvom vi vidste, at denne rejse ville være uærlig, kunne vi aldrig have tænkt på, hvor eventyrlystne det ville være. Vi havde nogle ups og nogle nedture undervejs, men vores Centralasien -tur vil gå ned som vores mange episke endnu.

Så hvad gjorde vi?

Nå, vi startede i Beijing, hvor vi tog det trans-mongolske tog gennem Gobi-ørkenen, over de rullende grønne bakker i steppen og ind i Ulan-Bator, Mongoliets usædvanlige hovedstad. Vi har altid drømt om at tage det tog, og vi har ønsket at tage til Mongoliet, fordi vores første tur sluttede i 2009. Rejse Mongoliet levede op til vores forventninger – og faktisk overskred det dem.

K3-trans-mongolsk tog
Video: At tage det trans-mongolske tog

Fra Ulan-Bator hyrede vi en 4 × 4 og chauffør, og sammen med 4 nye venner gik vi ud i den store tomhed i den mongolske ørken. Vi kørte kameler, så solen gå ned over klitterne, drak gæret heste mælk og søgte efter dinosaurknogler.

Sandklitterne i Gobi -ørkenen
Efter 6 dage i ørkenen vendte vi tilbage til Ulan Bator, kun for at starte igen på den mest eventyrlige rejse i vores liv. Bevæbnet med intet meget mere end et topografisk kort, fiskeriforsyning, mad og rygsække, gik vi mod en lille landsby midt i intetsteds.

Sammen, efter en rute, vi planlagde på Google Maps, vandrede vi langs floden i 8 dage og over 200 km uden guide og ingen hjælp. Vi mødte lokale nomadiske familier, der aldrig havde set udlændinge før, og de bragte os gaver praktisk talt hver dag. På trods af regnen, blemmer, ømme muskler og frustration var dette sandsynligvis det bedste, vi nogensinde har gjort på rejser, og vi er meget glade for, at vi afsluttede det på vores egen.

Nyder noget længe ventet solskin på vores vandring
Videre til Rusland!

Fra Mongoliet hoppede vi på et andet verdensberømt tog, den transsibirske jernbane. Vi gik hen til Baikal -søen, hvor vi svømmede, udforskede en fantastisk Olkhon Island og slåede lejr ved bredden af ​​Crystal Clear Lake.

Venter på at gå ombord på færgen til Olkhon Island

Video: Olkhon Island: Et stykke paradis i Rusland

Dernæst var Borats hjem

Vi kom derefter tilbage på toget og krydsede Sibirien, før vi skar ned i Kasakhstan, vores første af mange stans. Her udforskede vi landets nuværende og tidligere hovedstæder – Astana og Almaty. De ultra moderne bygninger i Astana var nogle af de sejeste, vi har set, og udendørs af Almaty var et frisk pust. Vi mødte nogle fantastiske kasakhiske mennesker, som vi stadig holder i kontakt med i dag.

Fremragende Kirgisistan

Fra Kasakhstan tog vi en minibus ind i Kirgisistan, som sandsynligvis var vores foretrukne Stan af alle (hvorfor? Klik her). I Kirgisistan hyrede vi en guide og nogle heste og begyndte på en 3-dages vandring til Song-Kol Lake. Det var let på en hest, men vores vandring til Altyn Arashan til fods var en af ​​de mest udfordrende høje højderture, vi har gjort til dato.

Vi sov i Yurts, spiste rigelige mængder af fårekød og lærte en fantastisk mængde om kirgisisk kultur og skikke. Rejse Kirgisistan var et eventyr, vi aldrig vil glemme.

Videoer: Horse Trekking til Song-Kol Lake Kirgisistan & Trekking Ala-Kol & Altyn Arashan

Så var den episke road trip i Tadsjikistan

Vi gik hen til byen Osh i den sydlige del af Kirgisistan, hvor vi mødtes med vores nu gode venner Jason (England) og Jessica (Tyskland). De 4 af os hyrede en Landcruiser og chauffør for at tage os med på regionens mange berømte road trip, Pamir Highway i Tadsjikistan. Vi tilbragte 2 uger med vores nye venner, og vi afsluttede denne uforglemmelige rejse med en helikoptertur over bjergene, der tog os tilbage til landets hovedstad Dushanbe.

Videoer:

Rejser Pamir Highway Pt.1

Rejser Pamir Highway Pt.2

Rejser Pamir Highway Pt.3

Rejser Pamir Highway Pt.4

Helikoptertur over Pamir -bjergene

Videre til den uforglemmelige arkitektur i Uzbekistan

Efter at have genopladet og spist den bedste indiske mad, som verden har at tilbyde i Dushanbe, tog vi en delt taxa til Uzbekistan. De gamle byer og aldrende arkitektur i denne Stan var turen alene værd. Vi har aldrig set en så gammel charme, som vi gjorde i byer som Bukhara, Khiva og Samarkhand. Vandring rundt i gamle stengader med enorme moskeer og mausoleums, der tårnhulde over os, var en tidsbestemt fornemmelse, som vi aldrig vil glemme. Vi elsker absolutD Uzbekistan.

Da vi følte, at vi var færdige med at gå i enorme bygninger, transiterede vi gennem Turkmenistan i 4 dage og gik ind i et land, vi har ventet på at tjekke i lang tid … Iran.

Iran, et højdepunkt i sig selv

Den troværdighed, som Iran har i medierne, var med det samme bevist falsk, mens den troværdighed, det har med rejsende, der har været der vist korrekt. Iran vil gå ned som et af de mest fascinerende lande, vi nogensinde har haft mulighed for at se. Folket var venlige, gaderne var utroligt sikre, og webstederne var absolut betagende.

Den bedste oplevelse, vi havde, mens vi backpacking Iran, og sandsynligvis en af ​​de bedste på alle vores rejser, var at møde vores iranske venner Soroush & Mehsa. Den generøsitet og venlighed, de viste os, var både ydmyge og vedvarende, og vi håber altid at forblive i kontakt med vores to venner fra Esfahan.

De viste os meget mere end bare deres hjem og deres by. De viste os, hvor gæstfri det iranske folk kan være, og de gav os en reel indsigt i en iransk familie. Soroush & Mehsa Hvis du læser dette, takker vi dig fra bunden af ​​vores hjerter.

Alt i alt…

Denne rejse handlede om det fantastiske udendørs og de mennesker, vi mødte undervejs. Vi har aldrig været i en region, hvor vi følte os så velkomne. Lokalbefolkningen var altid virkelig interesseret i os og vores liv og forventede praktisk talt aldrig penge eller selskab fra os. Turen var dog ikke uden dens ulemper. Vi havde nogle vanskeligheder med vejr i de første 6 uger, da kraftige regn kom praktisk talt hver dag. Vi blev til tider frustrerede med transport- og visumprocedurerne, og vi havde $ 1.500 USD stjålet fra os i Pamir -bjergene.

Men når vi ser tilbage på turen, ser vi det som et livsændrende eventyr, der virkelig omfatter alt, hvad vi elsker ved rejser. Det er disse typer udfordringer, der holder rejsen interessante, og vi er taknemmelige for at have været i stand til at tage en sådan enestående tur og have mødt sådanne fantastiske mennesker.

For alle, der planlægger at tjekke Mongoliet, Stans eller Iran, gør dig klar til en ekspedition, der vil teste dine grænser for rejsen, mens du bekræfter, hvorfor du gør det i første omgang. Vi ved nu meget mere end nogensinde, at vejen er, hvor vi vil være. Vores planet er et ubegrænset land med forundring og venter bare på at blive udforsket. Centralasien viste os en verden af ​​uovertruffen charme og antydede vores lyst til de uopdagede.

Tak Centralasien.

Kan lide det? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geder på vejen er en Amazon -associeret og også et tilknyttet selskab for nogle andre detailhandlere. Dette indebærer, at vi tjener provisioner, hvis du klikker på links på vores blog og køber fra disse detailhandlere.