At lære at fiske i Taupo, New Zealand

Sidst opdateret: 01/23/2020 | 23. januar 2020

Jeg har kun fisket en gang i mit liv. Det var under et udvidet ophold på øen Ko Lipe i Thailand. Et par af os havde lejet en båd til at udforske den nærliggende nationalpark og øer. Til frokost gik vores thailandske kaptajn ud for at fange fisk. Jeg var en af ​​de få, der gik med ham, hver af os gav en chance for at fange noget.

Fiskeri i Thailand er færdig på den gammeldags måde: en krog fastgjort til en linje kastet i vandet. meget simpelt. Vores frokostbit, mens jeg holdt linjen. Jeg havde fanget en god frokost til alle, men i processen formåede jeg at skære min finger op. En bittersød sejr.

Ørredfiskeri i Taupo, New Zealand, jeg havde en helt anden oplevelse. I stedet for linjefiskeri i en åben lang båd, fiskede vi med en moderne sonarudstyret båd, en surly, men sjov kaptajn og meget moderne fiskestænger. Det var en helt anden verden.

Når vi lancerede ud i søen efter frokost, gik vi på jagt efter ørred. Vi var en ærverdige FN af fiskere – mig fra USA, mine venner fra Tyskland, Sverige, Irland og Australien – der ville dræbe en eftermiddag såvel som nogle fisk. Vores jagt gik dog ikke for godt. Faktisk gik det overhovedet ikke. Efter at vores kaptajn brugte noget moderne udstyr og vægte til at droppe linjerne 120 meter under overfladen, kørte vi rundt og ventede på vores første bid, hver af os pluk en linje til brug. Så ventede vi længere. og længere. Til sidst ved at kede os og gribe et par øl, gik vi til det øverste dæk og tog udsigten.

Og hvad var det. Taupo er mit yndlingssted i New Zealand. Området er absolut fantastisk. Byen ligger på den mest markante sø i landet, og herfra kan du se Mount Ngauruhoe (Mount Doom fra Ringenes Lord) og Mount Tongariro (stedet for den største en-dages vandretur i landet). I nærheden har du varme kilder og den utrolige Huka Falls, hvor vandet er utroligt blåt – det er som at se på et isbjerge.

Jeg elskede Taupo og elskede endnu meget mere at sidde ude på søen og krydse rundt, tage solen ind, se de andre både og undre sig over bjergene i det fjerne.

Vi havde lejet båden i to timer, og jo meget mere tid gik, jo mindre syntes det som om vi ville fange noget. Vores kaptajn blev meget mere forværret og forbandede over, hvordan han hadede at gå tomt tilbage. Han forsøgte at placere os med et par meget flere øl, og da vi lytter til ham om den lokale kultur, så vi det: et træk på en af ​​linjerne. Så et andet træk. Vi havde to fisk.

Og en af ​​disse fisk var min. Det var tid til at fange den anden fisk i mit liv. Bortset fra, havde jeg ingen idé om, hvad jeg skulle gøre. Jeg har aldrig brugt en rulle før.

“Hvordan ruller jeg det ind?” Jeg spurgte.

“Ingen fjollede spørgsmål!” Råbte kaptajnen. “Du ruller det ind ved at dreje hjulet!” sagde han og pegede vredt på stangen.

Så der rullede jeg i min ørred. Det satte ikke meget af en kamp, ​​og temmelig snart havde jeg det. Min ven rullede også i hans fisk, og snart havde vi en mægtig fest. Når vi kørte tilbage i havn, var vores kaptajn alle smil og glade for, at vi havde fanget noget, selvom de ikke var den mest betydningsfulde ørred derude. Det var en spændende dag på søen, solen skinnede, og luften var sprød. På trods af vores kaptajns surhed var han sjov og kom med god samtale.

Den aften tog vi vores fisk til en af ​​søernes restauranter, hvor de sløjede og kogte den til os. Med fisk og rødvin og søen i baggrunden var vi tilfredse med vores dag.

Bemærk: For at finde en fisker skal du bare gå mod kajen og spørge rundt. Du behøver ikke at tage nogen dyre ture. De er en rip off. Masser af fiskerne ved kajen tager dig ud. Du kan finde ud af satsen. Det er enklere og meget sjovere!

Book din rejse til New Zealand: logistiske forslag og tricks
Book din flyvning
Brug Skyscanner eller Momondo til at finde en billig flyvning. De er mine to foretrukne søgemaskiner, fordi de søger på steder og flyselskaber over hele kloden, så du ved altid, at der ikke er nogen sten, der ikke er vendt. Start dog med Skyscanner først, fordi de har den mest betydningsfulde rækkevidde!

Book din indkvartering
Du kan booke dit hostel med HostelWorld, da de har de mest betydningsfulde lager og bedste tilbud. Hvis du vil bo et andet sted end et vandrerhjem, skal du bruge Booking.com, da de konsekvent returnerer de mest overkommelige priser for gæstehuse og billige hoteller. My favorite places to stay are:

Rainbow Lodge

Hvis du søger efter meget flere steder at bo, er her mine yndlingshormer i New Zealand!

Glem ikke rejseforsikring
Rejseforsikring vil beskytte dig mod sygdom, skade, tyveri og aflysninger. Det er omfattende beskyttelse, hvis noget går galt. Jeg tager aldrig på en tur uden den, da jeg har været nødt til at bruge den adskillige gange i fortiden. Mine yndlingsfirmaer, der tilbyder den bedste service og værdi, er:

Safety Wing (for everyone below 70)

Forsikre min rejse (for dem over 70)

MedjET (til yderligere hjemsendelse af hjemsendelse)

Leder du efter de bedste virksomheder til at spare penge med?
Tjek min ressourceside for de bedste virksomheder, der skal bruges, når du rejser. Jeg viser alle dem, jeg bruger til at spare penge, når jeg er på vej. De sparer dig penge, når du også rejser.

Vil du have meget mere information om Taupo?
Sørg for at tjekke vores robuste destinationsguide til Taupo for endnu meget mere planlægningstips!